Digitaal Opkopers Loket
Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Dit kan via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of mobiele telefoons of laptops of sieraden aankoopt. Het Digitaal Opkopers Loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig.
Via het DOL kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. De gemeente neemt, ter controle, per email contact met u op.
Het DOL voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.
Koppeling met het Digitaal Opkopers Register (DOR)
Naast aanmelding bij uw gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. U moet daarvoor het Digitaal Opkopers Register gebruiken. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.